... Historie trošku jinak, aneb: "Bitvu sem presrál, ale dobro se vyspál!"

Vědci představili nejstaršího předchůdce člověka, jmenuje se Ardi

3. ledna 2010 v 20:17 | LaVoisin |  Pravěk
Po několikaletých výzkumech a dlouhém skládání představili vědci kostru nejstaršího předchůdce člověka. Pochází z druhu Ardipithecus ramidus a našla se v etiopské oblasti Afarského zlomu. Vědci ji pojmenovali Ardi. Naší pra pra pramáti je 4,4 milionu let.

Poměrně zachovalou kostru vědci důvěrně pojmenovali podle latinského označení druhu, tedy Ardi. Kromě ní se jim na místě zhruba 200 kilometrů vzdáleném od etiopské metropole Addis Abeba povedlo najít i další kosti asi pětatřiceti jedinců téhož druhu.
Kostru Ardi tým téměř padesáti odborníků z několika zemí světa skládal dlouhá léta. Vědcům se podařilo poskládat lebku se zuby, ruce, dlaně, pánev, nohy i chodidla.
Ardi malou lebku a drobné špičáky, z čehož si vědci dovozují, že šlo o ženu. Měřila asi 120 centimetrů a vážila kolem 50 kilogramů. Podle tvaru pánve se Ardi na zemi dokázala postavit k vzpřímené chůzi, podle primitivní pozice palce ke zbytku končetiny ale vědci usuzují, že na stromech dokázala lézt a skákat.
Živila se rostlinami, houbami, plody a malými živočichy včetně obratlovců.
Ardi svým vzhledem odborníky překvapila. Čekali, že se bude podobat spíše šimpanzi, u ardipitheků se to však nepotvrdilo. Vyvíjela se souběžně s předky opic, ale biologicky se od nich lišila. K dlouho hledanému společnému předku primátů i člověka má podle odborníků nejblíže.

Lucy už není nejstarší předkyní, Ardi ji trumfla

Ardi se tak stala slavnějším objevem než fosílie hominida Lucy, kterou vědci našli v Etiopii v roce 1974. Téměř kompletní kostra pochází z období před 3,2 až 3,6 milionu let.
Lucy se řadí k druhu Australopithecus afarensis, jehož zástupci už dokázali podle vědců stát vzpřímeně a chodit po dvou. Otázkou ale je, zda se současně ještě uměli obratně pohybovat v korunách stromů jako opice. Ztráta této schopnosti by naznačovala krok k lidské existenci. Mozek Ardi je zároveň menší než mozek Lucy.
Lucy byla pojmenována po písničce skupiny Beatles, která hrála v táboře archeologů onen večer, kdy byla fosilie nalezena. Vědci ji dlouho považovali za objev století, teď jej překonala Ardi.

Zdroj: idnes.cz

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.