... Historie trošku jinak, aneb: "Bitvu sem presrál, ale dobro se vyspál!"

Němec našel díky DNA předka starého tři tisíce let

12. září 2008 v 15:38 | LaVoisin |  Zajímavosti a zajímavé články
Odborníci v Německu ukázali, jak dokáže věda zahýbat pátráním po předcích. Díky nim nyní dva muži vědí, jak vypadali jejich přímí předci před třemi tisíci lety.
Vědci analýzou DNA poprvé prokázali přímou rodovou příbuznost mezi lidmi, jejichž pozůstatky byly nalezeny v jeskyni Lichtenstein v pohoří Harz na severu Německa, a lidmi, kteří nedaleko odtud stále žijí.
Jeskyně byla objevena teprve v roce 1980, a až v roce 1993 zde archeologové objevili 40 koster z doby bronzové. Kosti byly v tak dobrém stavu, že se odborníkům z univerzity v Göttingenu podařilo získat z nich vzorek DNA.
Vzorek pak antropologové porovnali se vzorky DNA lidí v nedaleké vesnici Nienstedt. Dva z nich, Uwe Lange a Manfred Huchthausen, jsou teď místními celebritami. Testy prokázaly, že jeskynní muži byli jejich přímými předky.
"Byl to divný pocit, držet v rukou lebku mého prapra...dědečka vzdáleného ode mě 120 generací," svěřil se 58letý učitel Manfred Huchthausen. "Hrávali jsme si ve zdejších jeskyních jako děti," zavzpomínal 48letý zeměměřič Uwe Lange. "Nemohl jsem tehdy tušit, že šlapu po svém rodu," dodal.
Kostry byly nalezeny v jedné z jeskyní, které tvoří v pohoří Harz obrovský labyrint. Rozeklané štíty, hluboká údolí a hluboké lesy se staly dějištěm mnoha klasických německých pohádek, které v 19. století sesbírali a proslavili bratři Grimmové.
"
Měli jsme štěstí, výsledky testů by obstály i u soudu, žasla antropoložka
Některé ze zdejších koster byly ukryty ve vápníkových "kryptách", které se vytvořily v průběhu staletí. Antropoložka Susanne Hummelová upozorňuje, že právě tento vápenný pokryv pomohl zázračně zachovat molekulární strukturu kostí.
Hummelová byla díky tomu schopna získat použitelný genetický materiál z čelisti a zubů kostry muže. "Bylo to neuvěřitelné štěstí," říká Hummelová. "Genetický materiál byl stejně kvalitní jako tři dny stará krev či sperma, které nacházejí vyšetřovatelé na místech kriminálních činů. Naše výsledky by obstály i dnes u soudu při určování otcovství," je přesvědčena Hummelová.
A podoba? "Vypadá trochu jako já," soudí Huchthausen o voskovém modelu jeho hlavy, který je vystaven v místním muzeu. Hummelová to nechce příliš hodnotit. "Tvar hlavy mají oba muži podobný, ale důležitější je osobnost, a ta se musela za 3 000 let hodně změnit," říká.

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.